Data Visualisatie

Een internationaal opererend warehousing bedrijf met verschillende locaties in Europa en de rest van de wereld.

Opdracht:

De Global Warehousing partner voor wie we dit project hebben uitgevoerd had een wisselend aantal afdelingen voor logistieke opdrachten van zijn klanten. Iedere afdeling was verschillend en ging op zijn eigen manier om met rapportage van Key Performance Indicators (KPIs). De opdracht was om hier structuur in aan te brengen en een overzichtelijke oplossing te presenteren voor het Management.

Aanpak:

Door de grote verschillen tussen de afdelingen was het belangrijk om eerst inzicht te krijgen in wat er aan rapportage reeds bestond. Niet alleen welke KPIs er al bijgehouden werden, maar ook in welk tijdsinterval, in welk format en de bijbehorende definitie. Vanuit deze basis is een selectie gemaakt van KPIs die in een totaaloverzicht geplaatst moesten worden en een aparte selectie voor een afdeling specifiek overzicht. Gedurende het project zijn er grote stappen gemaakt in de rapportage van de afdelingen en deze zijn in overleg toegevoegd aan dit overzicht. De managers van de afdelingen zijn voortdurend betrokken geweest in de invulling en inzet van het overzicht. Tegen het eind zijn er twee interne medewerkers getraind om het bestand wekelijks te updaten en rond te sturen zodat het ownership volledig bij de Global Warehousing Partner lag.

Neem contact op

Resultaten:

De oplevering bestaat uit een inzichtelijk Excel bestand dat wekelijks in enkele minuten wordt geüpdatet en rondgestuurd. Het bevat een sheet met een totaaloverzicht met voor iedere afdeling o.a. productiviteit, ziekteverzuim, 5S score en inbound-, inventory- en outbound KPIs. Iedere score is gekleurcodeerd op prestatie ten opzichte van target en trend. Het management kan op deze manier met een snelle blik direct alle afdelingen overzien. In eerste instantie wordt het overzicht gevoed door werknemers, maar met de introductie van een Data WareHouse (DWH) dat binnenkort in gebruik genomen zal worden verloopt dat automatisch. Zo kan het overzicht live data visualiseren in plaats van wekelijkse momentopnames.
Binnen de Excel file is ook de mogelijkheid tot het inzoomen op een specifieke afdeling middels buttons. Met een enkele klik verschijnen uitgebreidere overzichten voor de gekozen afdeling die meer KPIs verstrekken met een verder teruglopende geschiedenis en de optie om de achterliggende data in te zien en hoe de score tot stand is gekomen. Iedere KPI score van een week en afdeling wordt zo door een ongetrainde gebruiker inzichtelijk gemaakt middels een deep dive zonder verschillende systemen en bestanden op te hoeven roepen.

“Ik zag zoveel cijfers dat ik er draaierig van werd, zelfs voor mij is dat een nieuwe ervaring.”

Berend Steenhuisen